رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حدیث شماره ۱۰ باب حرکت و انتقال کتاب توحید اصول کافی

 

هشام بن حکم گوید ابو شاکر دیصانى گفت آیه اى در قرآن است که گفته ما را می رساند. گفتم کدام آیه؟ گفت «اوست که در آسمان معبود و در زمین معبود است. (۸۴ زخرف)» هشام گوید من نفهمیدم چگونه جوابش گویم و مغلوب شدم (سپس به حج رفتم) و به امام صادق (علیه السلام) گزارش دادم، حضرت فرمودند: «این سخن زندیقى خبیث است، چون به سویش بازگشتى به او بگو، اسم تو در کوفه چیست، او می گوید فلان، سپس بگو اسم تو در بصره چیست، او می گوید همان فلان، پس بگو همچنین است خداى پروردگار ما در آسمان معبود است و در زمین معبود است و در دریاها معبود است و در بیابان ها معبود است و در همه جا معبود است.» هشام گوید من باز گشتم و نزد ابوشاکر آمدم و به او باز گفتم، او گفت این جواب از حجاز آمده است.

شرح:
چنانکه از بعضى اخبار استفاده می شود، دیصانى طبیعى مذهب بوده و بعضى گفته اند قائل به دو خدا بوده است و گویا استدلال او از آیه شریفه بر مذهب خویش چنین است که کلمه اله (معبود) در آیه تکرار شده است و نکره هم می باشد پس معنى آن است که آسمان طبیعتى دارد که منشأ و مبدأ آن است و زمین هم طبیعتى اینگونه دارد اگر خدا و مبدأ یکى می بود باید بگوید «او در آسمان و زمین اله است» و حاصل جواب حضرت آن است که کلمه «اله» اسمى است براى ذات خداى متعال و هیچگاه اسم به اختلاف امکنه و نقاط اختلاف پیدا نمی کند همچنانکه تو را در بصره «ابوشاکر» گویند و در کوفه هم ابوشاکر خوانند خداى متعال را هم در آسمان و زمین و بیابان و دریا «اله» خوانند.