رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

بسم الله الرحمن الرحیم

قصد داریم دهمین نعمتی که خداوند به بنی اسرائیل مرحمت نمود را (به دلیل زیادب ودن آیات در دو پست) بررسی نماییم. ضرب المثل "طرف بهانه بنی اسرائیلی می گیرد" بنظر من از این داستان نشئت گرفته است.

برای اینکه در جریان داستان قرار بگیرید برای مقدمه عرض می کنم قضیه از این قرار است که در بنی اسرائیل قتلی صورت گرفته بود و برای پیدا کردن قاتل غوغایی برپا شده بودکه ادامه داستان را از زبان قرآن باهم می خوانیم:

10. زنده شدن مرده

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَذْبَحُواْ بَقَرَةً قَالُواْ أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا قَالَ أَعُوذُ بِاللّهِ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ ﴿۶۷﴾

(و بخاطر بیاورید) هنگامی را که موسی به قوم خود گفت خداوند به شما دستور می‏دهد ماده گاوی را ذبح کنید (و قطعه ای از بدن آن را به مقتولی که قاتل او شناخته نشده بزنید تا زنده شود و قاتل خویش را معرفی کند و غوغا خاموش گردد) گفتند آیا ما را مسخره می ‏کنی؟ (موسی گفت) به خدا پناه می‏برم از اینکه از جاهلان باشم!

قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُبَیِّن لّنَا مَا هِیَ قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لاَّ فَارِضٌ وَلاَ بِکْرٌ عَوَانٌ بَیْنَ ذَلِکَ فَافْعَلُواْ مَا تُؤْمَرونَ ﴿۶۸﴾

گفتند (پس) از خدای خود بخواه که برای ما روشن کند این ماده گاو چگونه ماده گاوی باشد؟ گفت خداوند می‏ فرماید ماده گاوی که نه پیر و از کار افتاده، و نه بکر و جوان، بلکه میان این دو باشد، آنچه به شما دستور داده شده (هر چه زودتر) انجام دهید.

قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُبَیِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاء فَاقِعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِینَ ﴿۶۹﴾

گفتند: از پروردگار خود بخواه که برای ما روشن سازد چه رنگی داشته باشد؟ گفت: خداوند می‏ گوید: گاوی باشد زرد یک دست که رنگ آن بینندگان را شاد و مسرور سازد!

قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُبَیِّن لَّنَا مَا هِیَ إِنَّ البَقَرَ تَشَابَهَ عَلَیْنَا وَإِنَّا إِن شَاء اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ ﴿۷۰﴾

گفتند از پروردگارت بخواه تا بر ما روشن گرداند که آن چگونه [گاوى] باشد زیرا [چگونگى] این ماده گاو بر ما مشتبه شده و[لى با توضیحات بیشتر تو] ما ان شاء الله حتما هدایت ‏خواهیم شد.

قَالَ إِنَّهُ یَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لاَّ ذَلُولٌ تُثِیرُ الأَرْضَ وَلاَ تَسْقِی الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لاَّ شِیَةَ فِیهَا قَالُواْ الآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا کَادُواْ یَفْعَلُونَ ﴿۷۱﴾

گفت وى مى ‏فرماید در حقیقت آن ماده گاوى است که نه رام است تا زمین را شخم زند و نه کشتزار را آبیارى کند،  از هر عیبی بر کنار و حتی هیچ گونه رنگ دیگری در آن نباشد، گفتند: الان حق مطلب را برای ما آوردی! سپس (چنان گاوی را پیدا کردند) و آن را سر بریدند ولی مایل نبودند این کار را انجام دهند!

بنابراین خصوصیات گاو به شرح زیر است:

1. نه پیر و نه جوان؛

2. زرد یکدست و درخشنده؛

3. نه رام برای شخم زدن و نه رام برای زراعت و آبکشی؛

4. سالم و بدون عیب.

بنی اسرائیل سه بار خصوصیات گاو را از حضرت موسی خواستند و در مرتبه سوم با گفتن «ان شاء الله» خداوند آنها را به مقصود رساند و هدایت نمود.

گاهی انسان به دستور خداوند آگاهی دارد، اما آن را با اکراه اجرا می نماید. اجرای با اکراه دستور خداوند نشان از ضعف ایمان شخص دارد چرا که این اکراه تنها می تواند ناشی از ضعف اعتماد به دستور خداوند باشد.

 

نکته قابل توجهی که از آیه 67 به دست می آید اینه که مسخره کردن، عمل جاهلان است.

نکته نگراشی قابل توجه هم نحوه درست نوشتن «ان شاء الله» است که امید است رعایت نماییم.

امیدوارم ما در برابر دستورات خداوند و اسلام از این بهانه های بنی اسرائیلی نگیریم.

ادامه دارد...