رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

بسم الله الرحمن الرحیم

در زندگیمون بارها شنیدیم یا گفتیم که فلانی آدم خوبیه! ولی کمتر شنیدیم که چکار کرده که خوب شده یا چکار بکنیم تا ما هم خوب بشیم! خوبی این نیست که قیافه خوب ها رو بگیریم! خداوند در قرآن کریم همانطور که اشاره کردم در آیات ابتدایی سوره بقره یه سری از افراد خوب رو متقین معرفی میکنه که در آیه اخر سوره حمد هم ما انها را با عبارت "...الذین انعمت علیهم..." میشناسیمشون! در جز دوم خداوند اعمال اینها را  در آیه شریفه 177 سوره مبارکه بقره توصیف می کنه! که من تو ترجمه آیه این کارهایی که خوبان انجام می دهند رو با شماره مشخص کردم:

لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِکَةِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّآئِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّکَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ

نیکی (تنها) این نیست (که به هنگام نماز) صورت خود را به سوی مشرق و مغرب کنید (و تمام گفتگوی شما از مساءله قبله و تغییر قبله باشد و همه وقت خود را مصروف آن سازید) بلکه نیکی (و نیکوکار) کسانی هستند که (1) به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیامبران ایمان آورده ‏اند، (2) و مال (خود) را با علاقه ای که به آن دارند به خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان انفاق می‏ کنند، (3) نماز را بر پا می دارند، (4) و زکات را می‏ پردازند (5) و به عهد خود به هنگامی که عهد بستند وفا می‏ کنند، (6) در برابر محرومیتها و بیماریها، و در میدان جنگ استقامت به خرج می ‏دهند، اینها کسانی هستند که راست می‏گویند (و گفتار و رفتار و اعتقادشان هماهنگ است) و اینها هستند پرهیزگاران.

در آخر آیه تاکید جالب توجه ای اشاره شده و اشاره می کند که این چنین افرادی صادق اند و تنها اینها متقین هستند!

در پست قبل گفتیم متقین دارای صفات و ویژگی های زیر هستند:

1. ایمان به غیب 2. اقامه نماز 3. ایمان به کتب آسمانی 4. یقین به آخرت 5. انفاق از روزی

نکته ای که از مقایسه ویژگی ها و اعمال متقین به دست می آید اینه که:

ایمان، اقامه نماز و انفاق هم عمل است و هم ویژگی

اما صبر، وفای به عهد اینها عمل اند نه ویژگی!

این آیه جای تفکر بیشتری می طلبه!

اما حالا ما باید از کجا شروع کنیم تا ان شاالله مثه متقین بشیم و کم کم از اونا بشیم!

ان شاالله این مورد رو در پست بعدی توضیح می دهم.