بسم الله الرحمن الرحیم
در آیه ی 196 خداوند متعال احکام مربوط به قربانی در ایام حج را بیان می نماید. این احکام عبارتند از:
1. آنچه از قربانی برایتان میسر است، در محل مخصوص آن(قربانگاه) هدیه کنید.
2. اگر ایمن نبودند و نمی توانستند حج را به جا آورند، باید قربانی را بدهند.
3. با ایمن شدن، قربانی در محل قربانگاه داده و سر خود را بتراشند.
4. اگر تراشیدن سر برای آنها (به دلیل مریضی و یا اذیت شدن) ممکن نیست، روزه، صدقه و یا گوسفند فدیه دهند.
5. اگر نمی توانند قربانی دهند، سه روز در حج و هفت روز بعد از بازگشت روزه بگیرند.
علاوه بر اجکام مربوط به قربانی، این آیه شامل دو دستور دیگر در ابتدا و انتهای آن می باشد:
1. حج و عمره را برای خداوند به جا آورید.
نکته: در واقع باید دقت داشت که خدای ناکرده هدف از حج رفتن به دست آوردن آبرو و یا حاجی شنیدن نباشد که در این صورت حج ارزشی نخواهد داشت.
2. نسبت به خداوند تقوا پیشه کنید و بدانید همانا خداوند سخت عقاب است.
بعد از بیان احکام، خداوند متعال به وسیله ی این دستور هشداری صریح به تمامی مخلوقات می دهد. به این معنا که هرکس تقوای الهی پیشه نکند، بسیار زیان خواهد نمود. با توجه به این هشدار می توان متوجه شد که در صورت رعایت نکردن این احکام در حج، انسان از دایره ی تقوا خارج می گردد.
نکته: با توجه به دستور قبلی مبنی بر عدم بخل، شاید بتوان گفت یکی از علل کم شدن قربانی، تعلق خاطر به دنیا باشد.
خداقوت :)
برای نکته اخری که نوشتید؛ منظورتون اینه که الان حاجیا کمتر قربانی میکنن و به جاش روزه میگیرن؟