رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

سوره واقعه آیه 81
أَفَبِهَذَا الْحَدِیثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ

آیا این سخن را (این قرآن را با اوصافی که گفته شد) سست و کوچک می‏شمرید؟

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

بسم الله الرحمن الرحیم

اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ ﴿۶﴾

موقع درخواست چیزی از کسی باید به چند مورد توجه داشت:

1-      1- طرف مقابل قادر به انجام درخواست باشد.
2-       2-نسبت به ما خیرخواه باشد.
3-      3- آگاهی فرد نسبت به درخواستش و همچنین آگاهی او نسبت به مسؤول مهم است.

در مورد احاطه و هستی بخشی خداوند متعال(موارد 1 و2) قبلاً بحث شد. در آیه 6 فرد از خداوند متعال هدایت به راه راست را می خواهد. راه راست طبیعتاً طبق آیه 7 همان راه منعمین است.

سؤال: منظور از هدایت به راه راست چیست؟

صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ ﴿۷﴾

آیه 7 مردم را به سه دسته تقسیم میکند:
1-       منعمین
2-      2-مغضوبین
3-      3-ضالین

در این دستهبندی مردم براساس نتیجهی اعمالشان نامگذاری شدهاند، نه براساس نوع اعمالشان. عدهای را خداوند به آنها نعمت عطا کرده است، عدهای مورد غضب الهی قرار گرفتهاند و عدهای نیز حیران و سرگردانند.

1-       منظور از هدایت چیست؟
2-      2-بین عبادت و هدایت چه رابطهای برقرار است؟
3    3-جمع مورد نظر فرد در بیان آیات چه کسانی باید باشند؟
4-    4-منعمین، مغضوبین و ضالین چه کسانیاند و چه خصوصیاتی دارند؟

جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات بفرستید.

نظرات  (۷)

دست شما درد نکنه
اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
پاسخ:
سر شما درد نکنه :)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سپاسگذار شما هستیم .
پاسخ:
خواهش میکنم ان شاءالله استفاده برده باشیم :)
اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم
اجرکم عندالله :))
پاسخ:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ممنون ان شاءلله :))
سلام
خداقوت
ان شاءالله جزو هدایت شده گان باشیم
و نه گروه مورد غضب
پاسخ:
سلام
تشکر . ان شاءالله ...
۰۹ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۰۵ امیرحسین .ن
خالی از لطف نیست خواندن مقاله شهید مطهری درباره همین موضوع:
صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضالین
انسان ها از این نظر که در مقام عبودیت چه چیز بدست بیاورند، و در انتخاب راه چه راهی را انتخاب کنند به سه نوع تقسیم می شوند
یک دسته انسانهائی هستند که راه عبودیت را طی می کنند و بطوریکه در ذیل کلمه «الرحیم » گفتیم مشمول رحمت خاصه پروردگار هستند و انعام بعد از انعام علی الدوام شامل حالشان می گردد و گوئی احساس می کنند که دستی از غیب آنها را می کشاند. این دسته همان مقربان درگاه الهی می باشند که در درجه اول انبیاء و اولیا و سپس افراد کامل انسانها هستند. و انسان باید همیشه آنها را جلوی راه قرار دهد و بدنبال آنان قدم بردارد. و در جمله اول انسان راه راه آنان را از خداوند طلب می کند.

دسته دوم در مقابل دسته اولند و بجای خدا غیر خدا را پرستش کرده اند و خدا را عصیان نموده اند، اینان نیز آثاراعمالشان یکی بعد از دیگری در وجودشان ظهور کرده و همچون دستی آنان را از راه راست دائما دورتر می سازد. و بجای آنکه مانند گروه اول به سوی خداوند بالا روند و مورد انعام های پی در پی پروردگار قرار گیرند مورد خضم و غضب الهی قرار گرفته و بکلی راه کمال از دستشان در رفته و به دره هولناک شقاوت سقوط می کنند و من یحلل علیه غضبی فقد هوی اینها در حقیقت انسانهائی هستند که بجای این که راه انسانیت را طی کنند، به راههای حیوانی می روند انسانیت شان مسخ گردیده و بجای آن که پیش بروند عقب گرد می کنند. قرآن از اینها به «المغضوب علیهم » تعبیر می کند.

در این میان گروه سومی هستند، مذبذبین بین ذلک لاالی هولاء و الاالی هولاء، راه معین و مشخصی در پیش ندارند، متحیر و سرگردانند، هر لحظه راهی را پیش گرفته و بجائی نمی رسند. قرآن از این ها به «الضالین » یاد می کند.
پاسخ:
سپاس 
بسیار عالی :)
۰۹ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۱۹ محمد آذرکار
این کمپین شما واقعن عالیه ، خدا قوت.
پاسخ:
ممنونم 
لطف دارید ..
اللّهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
پاسخ:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.