رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حکمت 42 نهج البلاغه: بیمارى سبب ریزش گناهان
(اخلاقى، معنوى)

وَ قَالَ (علیه السلام) لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِی عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا: جَعَلَ اللَّهُ مَا کَانَ مِنْ شَکْوَاکَ حَطّاً لِسَیِّئَاتِکَ فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِیهِ وَ لَکِنَّهُ یَحُطُّ السَّیِّئَاتِ وَ یَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِی الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَیْدِی وَ الْأَقْدَامِ وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّیَّةِ وَ السَّرِیرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ.

و به یکى از یارانش که بیمار بود فرمود:
خدا آنچه را که از آن شکایت دارى (بیمارى) موجب کاستن گناهانت قرار داد، در بیمارى پاداشى نیست امّا گناهان را از بین مى برد، و آنها را چونان برگ پاییزى مى ریزد، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و کردار با دست ها و قدم هاست (و بیمارى نه از گفتار و نه از کردار است)، و خداى سبحان به خاطر نیّت راست، و درون پاک، هر کس از بندگانش را که بخواهد وارد بهشت خواهد کرد.

شرح حکمت:
قران مجید میفرماید: هنگامی که به انسان ناراحتی و بیماری برسد ما را میخواند(۱۲ یونس).در ادامه قران میفرماید از بیماری که نجات یافت خدا را فراموش میکنند.

پاداش مربوط به عمل انسان است چه با زبان و چه با اعضای بدن. اما در بیماری عملی نیست که اجر داشته باشد. مگر مجاهد که در راه خدا تلاش کرده و در این راه بیمار شود که این بیماری و سختیش اجر خواهد داشت (120 توبه).

خداوند اگر گروهی را گرفتار کند بر اساس حکمت خدا عوضش به انسان داده می شود. مثه ریختن گناهان بر اثر بیماری.

نیت و اراده عملی است که برای آن پاداش ذکر شده است.گاهی کسانی هستند که نیت به کار خیر دارند اما از دستشان برنمی اید.خداوند اینگونه افراد را وارد بهشت میکند.

رسول خدا در عیادت سلمان فارسی میفرمایند: ای سلمان در بیماری سه فایده است، تو یاد خدا می افتی و دعایت در این حال مستجاب میشود و بیماری ریزش گناهانت است.


Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat