رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حکمت 45 نهج البلاغه: حبّ علی، معیار ایمان

(اخلاقى، انسان شناسى، سیاسى)

وَ قَالَ (علیه السلام): لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِی هَذَا عَلَى أَنْ یُبْغِضَنِی مَا أَبْغَضَنِی وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ یُحِبَّنِی مَا أَحَبَّنِی وَ ذَلِکَ أَنَّهُ قُضِیَ فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ ( صلى الله علیه وآله ) أَنَّهُ قَالَ یَا عَلِیُّ لَا یُبْغِضُکَ مُؤْمِنٌ وَ لَا یُحِبُّکَ مُنَافِقٌ.

و درود خدا بر او، فرمود: اگر با این شمشیرم به بالاى بینى مومن بزنم تا مرا دشمن بدارد، مرا دشمن نخواهد داشت و اگر دنیا و همه ثروتهاى آن را بر روى منافق بریزم تا مرا دوست بدارد، دوست نخواهد داشت. علت چنین امرى این است که حکم خدا جارى شده و بر زبان پیامبر امى (صلى الله علیه و آله و سلم) گذشته است که او فرمود: اى على، مومن هرگز تو را دشمن نخواهد داشت، و منافق هم هیچگاه تو را دوست نخواهد داشت.


شرح حکمت:
خیشوم به معناى نقطه بالاى بینى است که اگر قطع شود در واقع تمام بینى قطع شده
اینکه امام این جمله را می فرماید برای این علت هست که مومن میداند به یقین می داند در کار امام مصلحتی است و منافق به قدری تعصب و عداوت دارد که حتی اگر تمام دنیا را به پایش بریزی باز از راه زشت و انحراف خود برنمیگردد.
مرحوم کلینی در کتاب کافی نقل میکند که در اطراف مدینه مردی سیاه پوست دید که در مشغول آبیاری بود در حالی که ۴ انگشت نداشت.از او پرسیدن چه کسی انگشتانت را قطع کرده؟ گفت بهترین مردم دنیا. در ادامه میگوید ما هشت نفر بودیم دست به سرقت زدیم ما را دستگیر و نزد علی بن ابیطالب بردند.امام پرسیدند از حرام بودن سرقت باخبر بودید؟ گفتیم میدانستیم. دستور داد ۴ انگشت ما را به عنوان حد سرقت قطع کنند. سپس دستور داد ما را در خانه ای بردند و از ما پذیرایی و روغن و عسل جهت تقویت به ما بدهند تا جای زخم ها خوب شود. امام فرمود اگر توبه کنید انگشتان شما در بهشت به شما باز میگردد و اگر چنین نکنید در دوزخ به شما باز میگردد.
در داستان ابن ملجم قاتل امام على بن ابى طالب(علیه السلام) نیز مى خوانیم: هنگامى که ضربه اى بر سر مبارک آن حضرت وارد ساخت او را خدمت على آوردند. به او فرمود: اى دشمن خدا مگر من به تو نیکى نکردم؟ گفت: آرى به من نیکى کردى. فرمود پس چه چیزى باعث شد که این جنایت را انجام دهى؟ گفت چهل روز شمشیر خود را تیز کردم و از خدا خواستم با ان بدترین خلق خدا را به قتل برسانم.امام فرمود دعای تو مستجاب شد تو را با همین شمشیر خواهند کشت و تو بدترین خلق خدایی.

Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat

نظرات  (۱)

۱۷ دی ۹۶ ، ۲۳:۳۱ محسن رحمانی
تشکر .
پاسخ:
خواهش میکنم