حکمت 106 نهج البلاغه: به خاطر دنیا به دین پشت نکنید
(اخلاقی، اعتقادی)
وَ قَالَ (علیه السلام): إلَا یَتْرُکُ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ دِینِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْیَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ.
و درود خدا بر او، فرمود: مردم، هیچیک، از امور دینى را براى بهبود امور دنیوى ترک نکنند جز آنکه، خداوند چیزى را زیانبارتر از آن (سودى که از ترک آن امر دینى در نظر داشتند) در برابر آنها مى گشاید.
شرح حکمت:
آنها که دینشان را فداى دنیا و وظایف الهى خود را فداى منافع دنیوى مى کنند خداوند بدتر از آنچه را از آن بیم داشتند به سراغشان مى فرستد. فى المثل کسانى هستند که حج واجب خود را که بر طبق حکم شرع جنبه فوریت دارد به تأخیر مى اندازند مبادا تشکیلات مادى آنها گرفتار رکود شود. در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: « هیچ کس حاجتى از حوایج دنیا را بر حج مقدم نمى دارد مگر این که ناگهان نگاه مى کند حجاج خانه خدا که آثار حج در چهره آنها نمایان است از این سفر باز گشتند پیش از آنکه حاجت او برآورده شده باشد».
امیرمؤمنان(علیه السلام) می فرمایند: «هنگامى که انسانى مشغول نماز شود و نمازش را (براى رسیدن به حوایج دنیا) کوتاه کند، خداوند به فرشتگانش مى فرماید: آیا این بنده مرا نمى بینید گویى گمان مى کند برآورده شدن حاجاتش به دست دیگرى است. آیا نمى داند انجام حوایجش همه در دست من است؟».
قرآن مجید مى فرماید: «اگر اهل شهرها و آبادى ها ایمان مى آوردند و تقوا پیشه مى کردند درهاى برکات آسمان و زمین را به روى آنها مى گشودیم ولى (پیامبران الهى و دستورات ما را) تکذیب کردند و ما آنها را گرفتار نتیجه اعمالشان کردیم. (96 اعراف)»
آنچه گفته شد در مورد حاجات فردى است; اما حاجات و نیازهاى اجتماعى نه تنها از این قاعده مستثنا نیست بلکه شمول این قاعده نسبت به آنها قوى تر و آشکارتر است; بعنوان مثال در طول تاریخ سران برخی کشورهاى اسلامى، دستور جهاد و دفاع از حریم اسلام و کیان مسلمین را براى حفظ منافع مادى خود صادر نمی کردند.
Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat