حکمت 145 نهج البلاغه: عبادتهاى بى حاصل
(اخلاقى، معنوى، عبادى)
وَ قَالَ (علیه السلام): کَمْ مِنْ صَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ صِیَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَ الظَّمَأُ وَ کَمْ مِنْ قَائِمٍ لَیْسَ لَهُ مِنْ قِیَامِهِ إِلَّا السَّهَرُ وَ الْعَنَاءُ حَبَّذَا نَوْمُ الْأَکْیَاسِ وَ إِفْطَارُهُمْ.
و درود خدا بر او، فرمود: چه بسیار روزه دارانى که از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره اى نمى برند و چه بسیار شب زنده دارانى که از قیام شبانه خود جز بى خوابى و خستگى ثمره اى نمى گیرند. آفرین بر خواب هوشمندان و افطارشان (چون آنان آنچه کنند بجا و طبق دستور مى باشد.)
شرح حکمت:
با توجه به این حکمت عبادات دارای دو بعد روحی و جسمی هستند که امام علی(علیه السلام) به عبادات بی نتیجه اشاره کرده اند:
۱- نماز:
بعد روحی= حضور قلب
بعد جسمی= انجام اذکار و افعال
حال اگر در حال نماز فکر، مشغول برنامه های مادی باشد، این عبادت نتایج تربیتی چون بازداشتن از گناه را ندارد.
۲-روزه:
بعد روحی= مبارزه با هوای نفس، تقویت ایمان و اراده
بعد جسمی= خودداری از خوردن و آشامیدن و بعضی لذات نفسانی
حال اگر به بعد روحی توجه نشود،نتیجه روزه که تقوا است حاصل نمی شود.
لذا به آداب نماز و روزه در روایات جهت قبولی در نزد پروردگار تأکید شده است.
در منابع دینی ۲شرط اساسی قبولی عبادات بیان شده است:
۱- دوری از موانع قبولی مانند: غیبت کردن، مال حرام و...
۲- پذیرش اهل بیت
Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat
این را اصلاح کنید
در مورد مطلب
ما گیج شدیم واقعا
یک جا می گویند به معانی نماز توجه کنید
جای دیگر می نویسند یک عارف بزرگواری از شهید مطهری پرسید چطور نماز می خونی > ایشون گفت به معانی توجه می کنم
عارف گفتند این که نماز نیست...
گیج شدیم والله