رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حکمت 150: موعظه ای کامل و جامع
(اخلاقى، اجتماعى، سیاسى)
1️⃣ قسمت اول حکمت

وَ قَالَ (علیه السلام): لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ یَعِظَهُ لَا تَکُنْ مِمَّنْ یَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَیْرِ عَمَلٍ وَ یُرَجِّی التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ یَقُولُ فِی الدُّنْیَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِینَ وَ یَعْمَلُ فِیهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِینَ إِنْ أُعْطِیَ مِنْهَا لَمْ یَشْبَعْ وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ یَقْنَعْ ...

(مردى از امام در خواست اندرز کرد) و درود خدا بر او، فرمود: از کسانى مباش که
(1) بدون عمل صالح به آخرت امیدوار است، (2) و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخیر مى اندازد، (3) در دنیا چونان زاهدان، سخن مى گوید، اما در رفتار همانند دنیاپرستان است، (4) اگر نعمت ها به او برسد سیر نمى شود، و در محرومیّت قناعت ندارد...

شرح حکمت:
این حکمت دارای نصایح بسیار گرانقدر است که بواسطه عمل به آنها، سعادت دنیا و آخرت نصیب انسان می گردد. امام(علیه السلام) در این بیان پربار به سى مورد از رذائل اخلاقى اشاره کرده و با بیان شیوا و قریب به استدلال از آن نهى مى کند.

1. همانطور که برای رسیدن به متاع ناچیز دنیا تلاش می کنید، برای رسیدن به نعمتهای پر ارزش الهی نیز باید تلاش کرد و تنها راه نجات، عمل صالح است.

2. اشاره به استغفار سریع پس از ارتکاب معصیب و گناه دارد و از تأخیر آن نهی شده است.

3. اشاره به تناقض میان گفتار و ‌رفتار انسان در مورد رزق و برق دنیا دارد و نباید مانند ریاکاران بود که قرآن می فرمایند: « ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی میگوئید که عمل نمیکنید؟ نزد خدا به شدت موجب خشم است که چیزی را بگویید که خود عمل نمی کنید. (2 و3 صف)»

4. اشاره به قانع بودن در هر دو حالت گرفتاری و فزونی نعمت دارد. در برابر مشکلات و محرومیت ها صبور و در برابر مواهب الهی که شامل حال انسان شد شاکر باید باشد.


Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat