رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حکمت 150 نهج البلاغه: موعظه ای کامل و جامع
(اخلاقى، اجتماعى، سیاسى)
2️⃣ قسمت دوم حکمت

وَ قَالَ (علیه السلام): لِرَجُلٍ سَأَلَهُ أَنْ یَعِظَهُ لَا تَکُنْ مِمَّنْ یَرْجُو... یَعْجِزُ عَنْ شُکْرِ مَا أُوتِیَ وَ یَبْتَغِی الزِّیَادَةَ فِیمَا بَقِیَ یَنْهَى وَ لَا یَنْتَهِی وَ یَأْمُرُ بِمَا لَا یَأْتِی یُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَ لَا یَعْمَلُ عَمَلَهُمْ وَ یُبْغِضُ الْمُذْنِبِینَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ یَکْرَهُ الْمَوْتَ لِکَثْرَةِ ذُنُوبِهِ وَ یُقِیمُ عَلَى مَا یَکْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ ...

(مردى از امام در خواست اندرز کرد) و درود خدا بر او، فرمود: از کسانى مباش که...
(5) از شکر آنچه به او داده شده عاجز است; ولى باز هم فزونى مى طلبد. (6) دیگران را از کار بد باز مى دارد ولى خود نهى نمى پذیرد و دیگران را به کار خوب وا مى دارد; ولى خودش به آن عمل نمى کند. (7) نیکوکاران را دوست دارد اما مانند آنان عمل نمى کند و گناهکاران را دشمن مى دارد در حالى که خود یکى از آنهاست. (8) از مرگ به سبب زیادى گناهان متنفر است; اما به اعمالى ادامه مى دهد (یعنی ارتکاب گناه) که مرگ را به سبب آن ناخوش مى دارد....

شرح حکمت:
5. یکی از نشانه های غفلت و‌بی خبری شکر نکردن نعمتهای داشته و زیاده خواهی می باشد.

6. اگر انسان کسی را به‌‌ چیزی امر میکند به سبب برکات آن است و اگر نهی کند به دلیل زیان های آن است. اما اگر خود عمل به این امر و نهی نمی کند به جهت نداشتن ایمان نسبت به گفته های خود است.

7. نوعی تناقض میان فکر و‌عمل است که بیانگر ضعف ایمان و غلبه هوای نفس است، که از نظر تفکر، صالحان را به دلیل اعمال صالحشان دوست دارد ولی در عمل از عمل صالح دوری می کند و از ظالمان به دلیل اعمالشان متنفر است اما در عمل شبیه آنان رفتار می کند.

8. به دلیل داشتن نامه اعمال سیاه از مرگ می ترسد اما باز توبه نمی کند و به گناهان خود ادامه می دهد که این نشان دهنده ضعف ایمان و غلبه هوای نفس است.

Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat