رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حکمت 157 نهج البلاغه: آشکار بودن راه هاى هدایت
(اخلاقى)

وَ قَالَ (علیه السلام): قَدْ بُصِّرْتُمْ إِنْ أَبْصَرْتُمْ وَ قَدْ هُدِیتُمْ إِنِ اهْتَدَیْتُمْ وَ أُسْمِعْتُمْ إِنِ اسْتَمَعْتُمْ.
و درود خدا بر او، فرمود: اگر چشم بینا داشته باشید، حقیقت را نشانتان داده اند، اگر هدایت مى طلبید شما را هدایت کردند، اگر گوش شنوا دارید، حق را به گوشتان خواندند.

شرح حکمت:
حکمت فوق اشاره به این نکته دارد که خداوند تمام وسایل هدایت و سعادت را در اختیار انسان گذاشته است. قدرت خویش را در آفرینش و درس هاى عبرتش را درباره اقوام پیشین در برابر انسان قرار داده است، لذا اگر انسان چشم بینا داشته باشد، می بیند. خداوند پیام حق خود را از طریق رسولان مخصوصا پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) به واسطه کتب آسمانی ارسال داشته است، پیامی که شامل هم معرف و عقاید است و هم راه و رسم عبودیت و هم بهتر زیستن و سعادتمند شدن.
در نتیجه اگر انسان گوش شنوا داشته باشد این پیامها را شنیده و در سایه این دیدنی ها و شنیدنی ها، راه هدایت خود را پیدا کرده و در این راه قدم می گذارد و به سوی مقصد حرکت می کند.
در آیات و روایات متعددی بیان شده است که آنچه برای هدایت انسان لازم بوده از سوی خداوند فراهم شده است، لذا مشکل از انسان است که گوش و چشم خود را بر حقایق می بندد. در زیر به چند آیه و روایت اشاره می گردد:
1. امام (علیه السلام) مى فرماید: خداوند به همه شما اتمام حجت کرده اگر راه خطا رفتید و گرفتار مجازات الهى در دنیا و آخرت شدید بدانید بر اثر کوتاهى خودتان بوده است.
2. خداوند از قول دوزخیان می فرمایند: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل مى کردیم، در میان دوزخیان نبودیم( 10ملک).
3. حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که می فرمایند: نابینا کسى نیست که چشم خود را از دست داده باشد. نابینا کسى است که بصیرت ندارد.
4. خطبه88 نهج البلاغه: نه هر کس که دل دارد خردمند و نه هر کس که گوش دارد شنواست و نه هر کس که چشم دارد بیناست.


Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat