رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حکمت 178 نهج البلاغه: روش نابود کردن بدى ها
(اخلاقى، سیاسى، اجتماعى)

وَ قَالَ (علیه السلام): احْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَیْرِکَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِکَ.
و درود خدا بر او، فرمود: بدى را از سینه دیگران، با کندن آن از سینه خود، ریشه کن نما.

شرح حکمت:
این کلام امام (علیه السلام) دو دلیل دارد:
1. هر گاه انسان نیات بدی درباره دیگران داشته باشد در افعال و چهره او نمایان می شود، لذا دیگران نیز در برابر او موضعی مشابه می گیرند‌ و بر عکس این مطلب نیز صادق می باشد که اگر شخص اعمالی پاک و بدون بدخواهی داشته باشد، دیگران نیز چنین دیدی نسبت به او خواهند داشت.
2. اشاره به ضرب المثل«دل به دل راه دارد» دارد که اگر قلب کسی مملو از بدخواهی به دیگران باشد، این پیام قلبش به دیگران منتقل و آنها نیز مقابله به مثل می کنند.
این معنى علاوه در رابطه بین انسان ها، در رابطه انسان با خدا نیز مشاهده می شود. امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند: «هر کس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زیرا خدا منزلت بنده را همان گونه قرار مى دهد که بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است.»
یکى از یاران امام رضا (علیه السلام) به حضرت عرضه داشت: فدایت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمودند: «نگاه کن ببین من در نزد تو چگونه ام.»


Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat