رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حکمت 430: زیانکارترین انسانها
(اعتقادى، اقتصادى)

وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ أَخْسَرَ النَّاسِ صَفْقَةً وَ أَخْیَبَهُمْ سَعْیاً رَجُلٌ أَخْلَقَ بَدَنَهُ فِی طَلَبِ مَالِهِ وَ لَمْ تُسَاعِدْهُ الْمَقَادِیرُ عَلَى إِرَادَتِهِ فَخَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا بِحَسْرَتِهِ وَ قَدِمَ عَلَى الْآخِرَةِ بِتَبِعَتِهِ.
و درود خدا بر او، فرمود: زیان کارترین مردم در داد و ستد و بی نتیجه ترین آنان در سعی و تلاش کسی است که جسم خود را در طلب مال (یا آرزوهای) خود بفرساید و قضا و قدر او را در رسیدن به خواسته هایش یاری نکند. پس با حسرت آن از دنیا برود، و با نتیجه بدى که از اعمال خود به دنبال داشت، به سرای آخرت قدم نهد.

شرح حکمت:
قرآن مجید نیز می فرماید: «خداوند این گونه است که اعمال آن ها را به صورت مایه حسرت به آنان نشان مى دهد; و هرگز از آتش (دوزخ) خارج نخواهند شد. (167 بقره)»
در سوره والعصر نیز تصریح شده که همه انسان ها در خسران و زیان اند جز گروهى که برنامه مشتمل بر چهار ماده دارند: ایمان، عمل صالح، دعوت به سوى حق و دعوت به استقامت (در برابر عوامل گناه، مشکلات اطاعت و مصائب)
در آیه 14 سوره حدید آمده است: «ولى شما خود را به هلاکت افکندید و انتظار(هاى بیهوده) کشیدید، و (در همه چیز) شکّ و تردید داشتید، و آرزوهاى دور و دراز، شما را فریب داد تا فرمان (مرگ از سوى) خدا فرارسید، و شیطانِ فریب کار، شما را در برابر (اوامر) خداوند فریب داد.»
از امام امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده است: «زیان کارترین مردم کسى است که دنیا را به جاى آخرت بپذیرد. (و براى رسیدن به آن هیچ قید و شرطى قائل نباشد).»


Channel: @Ramzehayat
Instagram: @Ramzehayat