رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حکمت ۴۴۷ نهج البلاغه: لزوم دانستن احکام برای تجارت
(اقتصادی)

وَ قَالَ (علیه السلام): مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا.
و درود خدا بر او، فرمود: هر که بدون دانستن فقه تجارت کند به ورطهٔ ربا افتد.

شرح حکمت:
امام(علیه السلام) در این جا به تجار هشدار مى دهد که احکام فقه اسلامى را مخصوصاً در مسائل مربوط به ربا فرا گیرند تا گرفتار رباخوارى نشوند.
امیرمؤمنان(علیه السلام) مى فرمایند: «کسى در بازار ننشیند مگر این که احکام خرید و فروش را به خوبى بداند.» نیز نقل است که بر فراز منبر می فرمودند: «اى جمعیت تجار! اول آگاهى بر مسائل سپس تجارت، و این سخن را سه بار تکرار نمود آنگاه فرمود: به خدا سوگند ربا در میان این امت پنهان تر است از جنبش مورچه بر سنگ سخت. ایمان خود را با حق بیامیزید. تاجر، فاجر است و فاجر در دوزخ است مگر کسى که حق بدهد و حق بستاند.»
پیامبر اکرم(صلى الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: «هر وامى که جذب منفعتى کند نوعى رباست.» نیز فرموده اند: «زمانى براى مردم فرا مى رسد که همه رباخوار مى شوند و اگر کسى رباخوار نباشد گرد و غبار ربا بر دامن او مى نشیند.»
قران مجید خطاب به ربا خواران می فرماید: «اگر دست از رباخوارى برندارید خدا و پیامبرش به شما اعلام جنگ مى کنند. (۲۷۹ بقره)»