رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حدیث شماره ۱۲ کتاب عقل و جهل اصول کافی
قسمت پنجم

...اى هشام سپس خداوند از صاحبان عقل به نیکوترین وجه یاد نموده و ایشان را به بهترین زیور آراسته و فرموده «(خدا) دانش و حکمت را به هر کس بخواهد (و شایسته بداند) می‏دهد، و به هر کس دانش داده شود، خیر فراوانی داده شده است. و جز خردمندان، (این حقایق را درک نمی‏کنند، و) متذکر نمی گردند. (269 بقره)» و فرموده «و استواران در دانش [و چیره دستان در بینش] می گویند: ما به همه آن ایمان آوردیم، همه از طرف پروردگار ماست. و جز صاحبان عقل، متذکر نمی‏شوند (و این حقیقت را درک نمی‏کنند.) (7 آل عمران)» و فرموده «مسلما در آفرینش آسمانها و زمین و آمد و رفت شب و روز، نشانه‏ های (روشنی) برای صاحبان خرد و عقل است. (190 آل عمران)» و فرموده « آیا کسی که می داند آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده حق است همانند کسی است که نابیناست؟! تنها صاحبان اندیشه متذکر می‏شوند! (19 رعد)» و فرموده «[آیا چنین انسان کفران کننده ای بهتر است] یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‏ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است، بگو آیا کسانی که می‏دانند با کسانی که نمی‏دانند یکسانند؟ تنها صاحبان خرد متذکر می‏شوند! (9 زمر)» و فرموده «این کتاب پربرکتی است که آن را بر تو نازل کرده ایم تا آیاتش را تدبّر کنند و خردمندان متذکّر شوند. (29 ص)» و فرموده «ما به موسی هدایت بخشیدیم و آن کتاب را (که هدایت و پند صاحبان عقل بود) میراث بنى اسرائیل کردیم. (53 غافر)» و فرموده «و پیوسته تذکر ده، زیرا تذکر برای مؤمنان سودمند است. (55 ذاریات)»
اى هشام خداى تعالى در کتابش مى فرماید «در این (کتاب) تذکری است برای آن کس که عقل دارد. (37 ق)» و فرموده (12 سوره 31) «همانا به لقمان حکمت دادیم (12 لقمان)» فرمود مقصود از حکمت عقل و فهم است...