حدیث شماره 6 باب نوادر کتاب توحید اصول کافی
امام صادق (علیه السلام) درباره فرمایش خداى عزوجل «پس آن گاه که (فرعون و فرعونیان) ما را به خشم آوردند ما هم از آنان انتقام گرفتیم. (55 زخرف)» فرمودند: «خداى عزوجل همانند ما افسوسناک و خشمناک نشود؛ لیکن او دوستانى را براى خود آفریده که آنها افسوس خورند و خشنود گردند. آفریدگان و پروریدگان هستند؛ و خداوند خشنودى آنها را خشنودى خود و خشم آنها را خشم خود قرار داده زیرا ایشان را مبلغین خود و دلالت کنندگان به سوى خود مقرر داشته است و از این جهت است که آن مقام را دارندمعنای آیه این نیست که خشم دامن خدا را گیرد چنان که دامنگیر آفریدگان شود، بلکه معنى آن چنان می باشد که در این باره گفته است هر که یکى از دوستان مرا اهانت کند به پیکار من آمده و مرا به مبارزه خوانده است و فرموده «هرکه پیامبر را فرمان برد، خدا را فرمان برده است. (80 نساء)» و نیز فرموده است: «همانا کسانی که با تو بیعت کنند با خداوند بیعت کرده اند. دست خدا بالای دستهای آنان است. (10 فتح)» تمام این عبارات و آنچه مانند اینهاست معنایش همان است که برایت گفتم و همچنین است خشنودى و خشم و صفت های دیگر و مانند آنها. اگر بنا باشد که افسوس و دلتنگى خدا را فراگیرد در صورتی که خود او آفریننده و پدید آورنده آنهاست، روا باشد که کسى بگوید روزى شود که خداى آفریننده نابود شود، زیرا اگر خشم و دلتنگى بر او درآید او دستخوش دگرگونى شود و چون دگرگونى عارضش شود از نابودى ایمن نباشد، بعلاوه در این صورت میان پدید آورنده و پدید شده و میان قادر و آنچه زیر قدرت است و میان خالق و مخلوق فرقى نباشد، خدا از چنین گفتار (ناهنجار) برترى بسیار دارد، او خالق همه چیز است بدون آنکه به آنها نیازى داشته باشد و چون بى نیاز است هرگز اندازه و چگونگی در او راه نیابد. مطلب را نیک بفهم، اگر خداوند فرازمند بخواهد.