رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حدیث شماره 3 باب خویشاوندی کتاب توحید اصول کافی

 

از امام سجاد (علیه السلام) درباره توحید پرسش شد، فرمودند: «خداى عزوجل می دانست که در آخرالزمان مردمى محقق و موشکاف خواهند آمد، از این رو «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و آیاتی از سوره حدید تا «وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» را نازل فرمود، پس هر کس براى شناخت خداوند راهى غیر از این پوید، هلاک خواهد شد.»

 

شرح:
مرحوم مجلسى (ره) علت نزول  آیات را براى مردم کنجکاو سه چیز دانسته‌اند:

1. افکار مردم در معانى دقیق این آیات به کار افتند.

2. در خداشناسى به اندیشه‌هاى خود تکیه نکنند بلکه به آیات توجه داشته باشند.

3. این آیات معیارى قرار دهند که اندیشه‌هاى خود را با آنها بسنجند.

ترجمه آیات ابتدایی سوره حدید بدین شرح است: « به نام خداوند رحمتگر مهربان * آنچه در آسمان‌ها و زمین است خدا را تسبیح می‌گویند، و او عزیز و حکیم است. (1) مالکیت (و حاکمیت) آسمانها و زمین از آن او است، زنده می‏کند و می‏میراند، و او بر هر چیز قادر است. (2) اوست اول و آخر و ظاهر و باطن، و او به همه چیز آگاه است. (3)  او کسی است که آسمان‌ها و زمین را در شش روز (شش دوران) آفرید، سپس بر تخت قدرت قرار گرفت (و به تدبیر جهان پرداخت) آنچه را در زمین فرومی رود می‏داند و آنچه را از آن خارج می‌شود، و آنچه از آسمان نازل می‌گردد و آنچه به آسمان بالا می‌رود، و او با شماست هر جا که باشید و خداوند نسبت به آنچه انجام می‌دهید بیناست. (4) مالکیّت و فرمانروایی آسمان ها و زمین فقط در سیطره اوست، و همه امور به خدا باز گردانده می شود. (5) شب را در روز در می آورد و روز را در شب در می آورد، و او به نیّات و اسرار سینه ها داناست. (6)»