رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه
رمز حیات

آیه امروز:

کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ ﴿۴۹ صاقات﴾
گوئی (از لطافت و سفیدی) همچون تخم شترمرغی هستند که (در زیر بال و پر مرغ) پنهان مانده (و دست انسانی هرگز آن را لمس نکرده است).

رمز حیات

رمز حیات

طبقه بندی موضوعی

رمز حیات

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر و اجعلنا من خیر اعوانه وانصاره والمستشهدین بین یدیه

حدیث شماره 4 باب در اینکه ائمه علیهم السّلام به چه کسانی از گذشتگان شبیه اند و ناروا بودن سخن در پیامبری آنان کتاب حجت اصول کافی

حارث بن مغیره گوید امام باقر (علیه السلام) فرمودند: «على (علیه السلام) محدث بود.» عرض کردم می فرمائید پیغمبر بود؟ (چون این سؤال در بین سخن آن حضرت بود، براى جواب نفى) امام (علیه السلام) دست خود را این چنین (به بالا) حرکت داد. سپس فرمودند: «بلکه مانند همدم سلیمان یا همدم موسى یا مانند ذو القرنین بود، مگر به شما خبر نرسیده است که خود على (علیه السلام) فرمود: «در میان شما هم مانند ذوالقرنین هست.» (و او خود على علیه السلام است).

 

شرح:

محدث (مانند مقدم به صیغه اسم مفعول از باب تفعیل) در لغت به معنى کسى است که به او حدیث و خبر تازه گویند و در لسان اخبار امام (علیه السلام) را محدث گویند، زیرا خداى تعالى علوم و اخبار آسمانى‏ را به وسیله الهام یا صداى فرشته به او می رساند ولى امام شخص فرشته را نمی بیند، اما پیغمبر (صلّى اللَّه علیه و آله) او را مى‏دید، چون راوى معنى محدث را نمی دانست و خیال می کرد که محدث شامل پیغمبر هم می شود، از آن سؤال کرد، امام (علیه السلام) با اشاره دست فرمود: نه، على (علیه السلام) محدث بود و پیغمبر نبود و محدث مانند آصف و خضر و ذو القرنین است، و چون در روایتى که على بن ابراهیم در تفسیرش نقل می کند، امیرالمؤمنین (علیه السلام) مقام و موقعیت ذوالقرنین را بیان می کند و سپس می فرماید: در میان شما هم مانند او هست یعنى خود على علیه السلام لذا امام باقر علیه السلام در اینجا به آن روایت هم اشاره می کند.